niedziela, 5 sierpnia 2012

Zmarł ostatni żołnierz z Westerplatte

Dzisiaj cały kraj obiegła smutna wiadomość. Zmarł mjr Ignacy Skowron, żołnierz 4 pułku piechoty Legionów z Kielc. Od 31 marca 1939 r., wraz z rzutem ze swojej jednostki, pełnił służbę w polskiej Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte. Od 1 do 7 września 1939 r. walczył w jej obronie z przeważającymi siłami III Rzeszy Niemieckiej.

Warto w tym momencie przypomnieć, że w szeregach Zgrupowań Partyzanckich AK "Ponury" także walczył jeden z obrońców Westerplatte. Był nim strz. Stanisław Dróżdż ps. "Klumpiarz", "Kaptur" służący w plutonie por. Jerzego Oskara Stefanowskiego "Habdanka" w I Zgrupowaniu.


Stanisław Dróżdż poległ 28 października 1943 r. na Wykusie podczas trzeciej niemieckiej obławy na oddziały "Ponurego". Nic więcej nie wiadomo na jego temat. Ani skąd pochodził, ani czy miał rodzinę. Jeżeli posiadają Państwo więcej informacji na temat naszego Westerplatczyka, proszę o kontakt, pisząc na adres e-mail.


3 komentarze:

  1. Stanisława Dróżdża nie znalazłem w żadnym spisie obrońców Westerplatte. Władysława i owszem, urodzonego w Iłży, ale ten z kolei zmarł w 1946 roku. Tak gwoli ciekawostki.

    OdpowiedzUsuń
  2. A to ciekawe... Przyznam, że w tej chwili nawet nie jestem w stanie powiedzieć, skąd mam informację, że "Klumpiarz" był obrońcą Westerplatte. Mały błąd? Jeżeli nie uda mi się nic ustalić, usunę post, by nie wprowadzać zamętu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam.
    Pan Mariusz Wójtowicz-Podhorski w książce "Westerplatte 1939 Prawdziwa historia" w spisie żołnierzy WST na Westerplatte wymienia kpr.Władysława Dróżdża ur.20.07.1915 z przydziałem stanowiska bojowego w Wartowni nr1. Obsługiwał ckm w oknie z ostrzałem na kanał portowy. W czasie walk lekko ranny.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.