niedziela, 3 czerwca 2012

Grób Ludmiły Stefanowskiej "Zjawy"

Na południe od polany na Wykusie, przy brukowanej drodze do Siekierna znajduje się mogiła Ludmiły Stefanowskiej "Zjawy". Łączniczka Zgrupowań Partyzanckich AK "Ponury" poległa 28 października 1943 r. podczas III obławy prowadzonej przez Niemców przeciwko oddziałom por. Jana Piwnika. Po wojnie "Zjawa" została ekshumowana, a Jej doczesne szczątki złożone zostały na cmentarzu partyzanckim w Kielcach. Leśna mogiła jednak pozostała i do dzisiaj stanowi miejsce pamięci po dzielnej dziewczynie, członkini Armii Krajowej. Tym bardziej cieszy nas wszystkich wiadomość, którą przysłał nam Szczepan Mróz, Prezes Stowarzyszenia Pamięci Świętokrzyskich Zgrupowań Partyzanckich AK "Ponury"-"Nurt":
   
Dziś zakończyłem prace przy grobie „Zjawy”. Uzupełniłem, a właściwie wymieniłem zdjęcie oraz odnowiłem kapliczkę na brzozie przy grobie. Poprzedni wizerunek był już mocno zniszczony, dlatego postanowiłem założyć nowy z Matką Bożą Bolesną z Wykusu.
   
Ale właściwie nie moja tu zasługa, a naszego kolegi ze stowarzyszenia Tomasza Wasiaka. To za jego głową i przyczyną zrobiliśmy ogrodzenie (słupki z dębu a barierki z jodły). Wczoraj natomiast zadzwonił do mnie informując, ze przy grobie „Zjawy” kazał swoim ludziom z lasu wykonać dębowy mostek. Stary się już rozlatywał i deski były bardzo kruche.
    
Dla niewtajemniczonych podaję informację, że Pan Tomasz Wasiak na co dzień jest pracownikiem Nadleśnictwa Suchedniów i pracuje tam jako inżynier nadzoru. Bardzo się ucieszyłem z tego faktu i dziś skoro świt wsiadłem na rower i pognałem na Wykus. Załączam zdjęcia grobu „Zjawy” wykonane dziś przed południem [2 czerwca - przyp. red.].
  
Pragnę jeszcze poinformować wszystkich czytających, że aktualny wygląd polany na Kropce, to także w dużej mierze zasługa naszego Tomasza. Załatwił drewno, zrobił projekt i pomógł postawić wiatę oraz stół i ławy. Tomku bardzo Ci dziękuję. Cieszę się, że jesteś z nami. 
  
Serdecznie pozdrawiam wszystkich i do zobaczenia na koncentracji, 16 czerwca.
Szczepan Mróz




______________
Fotografie ze zbiorów Szczepana Mroza

2 komentarze:

  1. Mogiła znajduje się na południe, nie on północ od Polany Wykus

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.